måndag, februari 7

Engelsk bok nr 3 och lite Astrid på toppen

Whohooo! Jag är helt enkelt fenomenal när det gäller att staka mig igenom böcker på främmande språk med osammanhängande handling och svammel hit och dit. Det där med att det tar en vansinnig tid och att jag läser dussintals böcker (ifall man väljer att överdriva en smula, det vill säga) emellanåt, det kan man glömma. Huvudsaken är ju att jag läser på engelska, eller hur?

Böcker som ingår i en serie är inte särskilt lämpliga recensionsböcker, men för att sammanfatta mig kortare än någonsin förr så handlar Betrayed  om Zoey´s fortsatta liv på House of Night, om hennes studier vars målsättning är den vampyr hon så småningom ska komma att bli, om hennes första ceremoni som ledare för Nattens döttrar, om att förlora en nära vän, om bedrägeri och om kärlek. I stort sett är det allt. Underhållande sängläsning, så att säga.


Vidare framåt så är ni helt enkelt tvungna att oavsett ålder läsa alla Astrid Lindgrens verk från pärm till pärm. Jag lovar er av hela mitt ynkliga hjärta att ni inte kommer att ångra er. Och då talar jag om ni i plural from, eftersom jag inte är någon viktig "ers höghet" från något forntida palats. Bara så att ni vet. Astrid Lindgren skriver nämligen alldeles oförskämt underhållande, något som jag märkt på sistone. Kör bara till med någon oförglömlig klassiker som Karlsson på taket eller Madicken eller vad som helst. Eller Pippi! Pippi är ett måste för alla er som vill uppleva barndomsfavoriten på ett nytt sätt, för alla! Jag läste nyss högt för brodern, något som sker rätt sällan, och vi njöt tillsammans till Pippi som drar med sig Tommy och Annika ut till en absolut öde ö.  Jag njöt, alltså. Brodern halvsov i insjuknat tillstånd.

Barnen är alltså vid det här laget ute på den öde ön och Annika upptäcker förskräckt att båten är borta. Nu är de skeppsbrutna på riktigt! Här måste alltså skrivas lite flaskpost, och brevet i fråga lyder så här:

"Hjälp oss innan vi förgås! Utan snus i två dagar försmäktar vi på denna ö."

Sedan erinrar sig Pippi om att hon visst drog upp båten på torra land kvällen innan, "ifall den skulle bli blöt". Då kan man fråga sig om det inte är det båtar är till för.

Hur som helst - läs hela sidan om snuset, det är underhållning på högsta nivå. I promise!




Förresten, läs hela resten av boken också när du nu en gång håller på.

2 kommentarer:

Frida sa...

SVAR: Tack :D

Anonym sa...

Barndomsminnen.....? nutid är väldigt länge sen.........
Högläsning för syskon är ju bara underbart, du borde göra det oftare (i framtiden måste du kunna läsa ur dina egna böcker som en äkta sagotant, eller romantant).
Jag brukar läsa Sune för min syrra, synd bara att hon är så gammal att man bara behöver råka blinka och så har hon läst slut boken själv........ VAR ÄR NI KRUMELURPILLER?? fast hur skaja sen kunna tvinga henne att säjja ramsan........