onsdag, december 1

Min start på december var lugnt sagt...

KOMISK! Jag har genomlidit en uppriktigt sagt fruktansvärd dag. Prov i det värsta ämnet, kallt och ruskigt väder, längta efter en chokladkalender, få en bokkalender (inte fruktansvärt), höra allas modersmålssagor läsas upp högt inför klassen (typiskt mig att skriva en urusel text precis den gången man får vitsord och får höra den läsas högt...), och sist men inte minst; mitt olycksaliga biblioteksbesök. 

När jag vandrade hem från skolan hade jag två väskor: Min axelrems väska till skolbruk samt en guldskimrande kass. När jag kom hem hade jag endast den robusta axelrems väskan kvar. 

Hur kan det komma sig? Jo, det var nämligen så att jag min vana trogen hade reserverat allt för många böcker på biblioteket i hopp om att alla skulle anlända när det behagade dem, och inte på samma gång. För att ställa till med förtret anlände de förstås samtidigt. Alltså blev jag tvungen att idag, den mest miserabla dagen på länge, lösa ut nio stycken böcker. NIO stycken böcker, och allt jag ägde att forsla dem i var en en skolväska som redan färdigt var fylld till bristningsgränsen och en inte fullt så hållbar guldskimrande papperskass. 

Med lite våld fungerar allting, det utgår jag ifrån, och med lite våld (ja, i själva verket mycket våld) fick jag de nio böckerna att rymmas i mina två väskor. Jag hann dock inte ta många knaggliga steg framåt under alla böckers tyngd innan böcker och papperslappar samt en guldskimrande kass som inte längre var fullt så hel låg  på den snötäckta marken om vartannat. 

Jag hade ett problem. Nio böcker, en hop duktigt klumpiga skolböcker och tjugofem pappersknippen i en väska...

Men jag klarade det (genom att halta gatan fram med hälften av böckerna i famnen och väskan på vid gavel, ja, jag måtte ha sett klok ut), och resultatet av mina inte helt bekymmerslösa strapatser är en förfärlig nackont och en eggande panik. När jag nu räknar böckerna i min bokhög inser jag med fasa att de är 17!!! Om veckorna framöver kommer att vara lika fullspäckade med prov och aktiviteter som jag antar kommer den här minst sagt höga högen i värsta fall inte att ta slut förrän om ungefär tre månader. Och de flesta böckerna ska lämnas tillbaka inom en månad...

4 kommentarer:

Beate sa...

OJ, OJ vilken otur du hade! Hoppas du hinner läsa böckerna! KRAM!

Mokja sa...

jaa hoppas du hinner läsa alla :D
men du klarar det nog :D

Rebecca sa...

Oj, det var ju inte en så bra dag. Men du är itne ensam jag var tvungen ta ut en tand undet tandköttet = ligga och gapa i en timma... Jaja jag var då inte tvungen att kångka på 9 böcker hem;) Hoppas du får det bättre snart:)

Sofies bokblogg sa...

Det här med att det finns allt för många böcker man vill läsa är faktiskt ett ganska stort problem, och även om jag inte tvingast släpa hem så många som du idag, så har jag i alla fall en stor hög som väntar på mig + en massa skolarbete...

Svar: Det var ju inte bra att jag gjort så att du får ännu en bok till högen, men egentligen är det väl rätt angenäma problem ;)
Ha det bra, och lycka till med läsandet :)