måndag, november 29

I juliga(ljuvliga) tider

Snön tynger ner granarna och kvällens mystiska blåa timme lider mot sitt slut. Och jag drömmer...

För ett par dagar sedan diskuterade nämligen jag och några vänner om det här eviga dilemmat med julkalendrar. Såklart skulle alla ha en smaskig godiskalender att snåla vid från morgon till kväll, vissa skulle ha flera godiskalendrar, vissa kanske en sak-kalender, men ingen (och jag är uppriktigt sagt seriös när jag säger INGEN) skulle ha en vacker hederlig papperskalender. Jo, jag, förstås, men jag räknas inte. Jag är faktiskt sällsynt duktig som klarar av att motstå lusten att få en liten chokladbit eller liknande varje dag när man annars dröjer kvar i sängen och gnuggar sig lite förstrött i ögonen utan några som helst planer på att stiga upp. Har man något sött eller salt på tungan får hjärnan däremot nästan en chock och man blir pigg som en lärka och nästan skuttar av glädje över att få komma till skolan snarast möjligt och jämföra formen på chokladbiten (i mitt fall skulle det dock vara lakritsbiten eftersom jag är laktosintolerant). Jag måste tyvärr nöja mig med gnuggar taktiken, men en gammaldags papperskalender med glittriga detaljer är ju så mycket vackrare att se på.

Nåväl, det jag försöker komma till är att vi hittade på världens i särklass bästa och underbaraste kalender för den som älskar böcker. Kalendern skulle egentligen bara bestå av en vanlig bokpärm, men varje dag skulle den fyllas med ett kapitel, för att till slut bli en komplett bok! Jag kan bara föreställa mig spänningen och den ljuvligaste längtan efter nästa dag när man äntligen får läsa lite till... Men visst skulle vara underbart med en sådan här kalender? Inte skulle någon råka ha en sådan till sitt förfog? Jag är villig att betala enorma summor...

Ärendet som står näst på tur är boken som damp ner i vår postlåda idag. Ganska komiskt att det var senast idag på morgonen som jag med en sked flingor i munnen undrade om inte den där kärleksboken som jag skulle få för min tidigt inskickade novell skulle anlända snart. Det gjorde den alltså, samma dag till råga på allt, så jag väntar hungrig av boklängtan på att kasta mig över Komma över av Ingrid Olsson. 

Det märks att julen regerar lite varstans i dessa tider (vi bakade till och med pepparkakor i skolan!!!!), så juliga hälsningar på er med!

2 kommentarer:

Mokja sa...

2 saker

1) jag kan göra en sådan kalender åt dig :D

2) de var goda specielt de som var tjocka ( alltså peppar kakorna )

Sofies bokblogg sa...

I låg- och mellanstadiet brukade vi läsa kapitelböcker på morgnarna, kommer dock inte ihåg vad någon av dem hette. Men mysigt var det i alla fall :)
Jag har recenserat "Komma över" på min blogg om du vill läsa en recension :)