onsdag, november 3

Bokenkät

Jag har sett att följande enkät på många bloggar de senaste dagarna och nu har även jag bestämt mig för att fylla i enkäten som jag ursprungligen hittade hos bokbabbel.

1. Favoritbok i barndomen?
Om man räknar barndomen som lågstadieåldern eftersom jag för närvarande går i högstadiet hade jag så fruktansvärt många perioder när jag läste olika slags böcker. Ibland  var det hästböcker som gällde medan det vissa stunder skulle vara klassiker och andra fantasy. Harry Potter och Den mörka materian hörde nog till mina absoluta favoritböcker, men det är de ju och andra sidan fortfarande... Så, jag antar väl att svaret är Vargbröder, och klassikern Huckle Berry Finn får absolut inte glömmas bort.

2. Vad läser du just nu?
För tillfället håller jag ju som sagt på med en omläsning av Maria Gripes skuggserie. Jag har nu kommit till den andra boken "...och de vita skuggorna i skogen".

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Om jag minns rätt har jag reserverat fyra böcker. Det är ju så himla praktiskt när man enkelt kan beställa böcker via nätet som inte annars finns i närmaste bibliotek. Sedan är det bara att ta en promenad och så har man böckerna i handen. Jag har reserverat Reckles, Avund, Den dödes dotter och Det händer nu.

4. Dålig bokvana?
Att gå in i biblioteket allt för många gånger per månad och komma ut med en stor kasse böcker bara för att ytterligare fylla på den färdigt stora högen böcker som väntar på mig.

5. Vad har du förtillfället hemlånat från biblioteket?
Skuggserien
Vampyrens märke
Svart drama
Kan ingen hjälpa Anette?
Krigarens resa
Månskensvargen

6. Har du en läsplatta?
Nej, nej och nej! Jag håller starkt fast vid riktigt äkta papper och jag har inga planer på att skaffa en läsplatta i första taget.

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Jag brukar försöka hålla mig till en bok eftersom jag älskar den där pirriga känslan och det där att bli tvungen att läsa lite till och ännu lite till eftersom det bara är så bra, vilket jag tycker att man inte får njuta av i slalomläsning. Det senare kommer det dock att bli mer av i framtiden då vissa i min nära bekantskapskrets anser att jag borde läsa betydligt mer på engelska och finska för att förbättra mina språkkunskaper som är... Men, ja, vad kan man vänta sig av en absolut svenskspråkig boknörd?

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Mja, svårt att avgöra. Jag följer definitivt med betydligt bättre i "bokmodet" men jag försöker hålla fast vid att också läsa äldre böcker alltid emellanåt. Så köper jag också mer böcker nuförtiden.

9. Sämsta boken du läst i år?
När jag tittar igenom mina recensioner på bloggen fastnar jag direkt vid Sabotage. Det var en sådan där typisk och dålig deckare. Alla andra böcker stannade jag upp vid och kände glatt igen att "den där var ju jättebra" eller något liknande, men jag har inget minne av denna. Sedan tyckte jag inte heller om Den femte systern och Kan ingen  hjälpa Anette.

10. Bästa boken du läst i år?
Jag avskyr såna här frågor. Jag får helt enkelt black out varenda gång jag ser en. Dags att plocka fram läsdagboken... Pirater, Fjäril, Hungerspelen och Jag saknar dig, jag saknar dig var åtminstone väldigt bra!

11. Hur ofta läser du ofta utanför din egen bekvämlighetszon?
Ytterst sällan, men det ska dock bli mer av det nu...

12. Vilken är din bekvämlighetszon?
Böcker antingen skrivna på svenska eller översatta till svenska, helt klart. Det går snabbast, smidigast och enklast, och på mitt modersmål kan jag dessutom lättast bedöma själva språket i en bok.

13. Kan du läsa på bussen?
Nej, tyvärr, men jag önskar innerligt att jag kunde. Det skulle göra alla bil- och bussresor betydligt intressantare.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Soffan? Sängen? Golvet? Skrivbordet? Jag kan uppriktigt sagt inte svara. Bara boken är bra spelar platsen inte så stor roll.

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag brukar för det mesta behålla mina böcker för mig själv eftersom de inte är avsevärt många. Jag skulle dock gärna låna ut dem ifall någon skulle vilja. Då förutsätter jag dock att böckerna lämnas till baka och är ni gott skick. Jag har även en viss förkärlek för överenskommelser i stil med att jag lånar ut en bok mot att jag i min tur får låna en av någon annan.

16. Viker du hundöron i dina böcker?
Nej, jag föredrar bokmärken, och helst originella sådana.

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Nej.

18. I studierelaterade böcker då?
Åter nej, förutsatt att det inte är något nödvändigt eller obligatoriskt.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska, konstigt nog ;)

20. Vad får dig att älska en bok?
En gripande, spännande, stark eller vacker berättelse som håller mig fast och låter mig passera portalen mellan vår verkliga värld och bokens. Språket i boken bidrar även till berättelsens värde.

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Om en bok är riktigt bra vill jag förstås att så många som möjligt får chansen att läsa den!

22. Favoritgenre?
Jag läser det mesta, men jag drar mig för att läsa deckare eller typiska "tjejböcker". Läser jag för många böcker i en viss genre på kort tid brukar jag tröttna, så jag antar att omväxling är det jag behöver.

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Klassiker!

24. Favoritbiografi?
Brukar inte läsa biografier...

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Nej, eftersom det inte har varit nödvändigt.


Då var jag klar, och det ska tydligen ännu komma en fortsättning på enkäten som jag självklart håller utkik efter.

2 kommentarer:

Anna sa...

Jag känner igen det där med att man går till biblioteket för ofta och kommer ut med alldeles för många böcker och högen med böcker från biblioteket aldrig minskar så att man aldrig får tid att läsa sina egna böckerxD

Tvillingarnas bokbuffé sa...

Hej!
Vi har svarat på söndagsenkäten del 1 i vår bokblogg som är ganska ny. Vill du läsa vad två unga tvillingtjejer svarar så gå in på
http://tvillingarnasbokbuffe.blogspot.com/2010/11/sondagsenkat-tvillingversionen.html