tisdag, november 9

Namn i ont och gott

Namn, de är märkliga ting. Egentligen var det boken jag läser nu som fick mig att börja grunna över det här fenomenet (ni behöver dock inte vara oroliga, än så länge är jag ingen filosof!). Berta i Skuggornas barn, hon är nämligen väldigt missnöjd med sitt namn. Berta är klumpigt, fult och tonlöst, anser hon. Tänk bara på alla andra fina personligheter i boken. Arild, Rosilda och Carolin är ju namn som det direkt sjunger om, och om man sedan jämför med Berta...

Detta fick mig att börja fundera på mitt eget namn, Sofia. Det  verkar som om var och varannan människa i min omgivning heter Sofia. Varför? Jag har nämligen lagt märke till att "Sofior" i böcker alltid står på den onda sidan. Tänk bara på Sofia Falck af Stenstierna i Skugg-böckerna. Hon är en sådan där maktlysten, kallsinnig och självisk typ som får mig att rysa. Varför heter hon just Sofia? Är Sofia ett kallt eller hårt namn? Jag har då aldrig lagt märke till att det skulle vara så, men kanske blundar jag bara inför sanningen. Så finns det ju också andra elaka personer vid namn Sofia, för att nämna en Sofia i Folk och rövare i Kamomilla stad men det finns ju många fler...

Vad är då alltså slutsatsen av all den här smörjan? Jo, att jag föredrar Snusmumriken!

1 kommentar:

Linnea sa...

Haha, det har jag aldrig tänkt på :)