söndag, september 12

Bree Tanners andra liv

Författare: Stephenie Meyer
Sidantal: 166
Första meningen: ”Rubriken stirrade på mig från den lilla tidningsautomaten: SEATTLE UNDER BELÄGRING-DÖDSSIFFRORNA STIGER IGEN.”

Bree Tanners andra liv är ungefär som en tillbyggnad till den tredje boken om vampyren Edward och människan Bella. Den handlar i stort sett om samma sak, så händelsernas förlopp är inte precis någon överraskning för den som flitigt följt med de andra böckerna av Stephenie Meyer, men saker och ting utspelar sig ur en annan synvinkel och vissa händelser höjs upp över de andra medan många utelämnas helt och hållet. I den här boken får du nämligen betrakta hur en liten ynklig person som bara dyker upp som hastigast i boken Ljudet av ditt hjärta egentligen spelar stor roll när en grupp nyfödda vampyrer förbereder sig för attack.

Bree Tanner syns endast en gång i Ljudet av ditt hjärta. Då när hon dör. Hon får då chansen att leva, men misslyckas då större och mäktigare personer kommer för att avrätta henne. I den här boken får vi se vad som egentligen händer bakom kulisserna i den boken. Vi får ta en tur in i Brees sinnen och se hur en brokig vampyrskock har det, hur de tränas och hur de jagar. De flesta är enbart starka, saknar någon form av hjärna och törstar efter varmt, mänskligt blod. Men vissa är klokare. De som funderar på att lita eller inte lita. Döljer deras ledare något för dem och vad har han för syfte? Det finns åtminstone två till som tänker i Brees tankebanor, och hon fäster sig extra mycket vid en medan de förbereder sig för striden, för ödet.

Av någon anledning fäste jag mig inte särskilt mycket vid boken om Bree Tanner, vilket kan bero på att man när man läser alltid bildar en egen uppfattning om allting, och det hade jag även gjort med de nyfödda vampyrerna som härjade i Seattle, men så får man veta att det i själva verket ligger helt annorlunda till vilket inte är fasligt uppmuntrande. I själva verket tror jag att min uppfattning om hela Ljudet av ditt hjärta blev en aning sämre när jag läste den här boken, men för ett riktigt Twilight-fan är Bree Tanners andra liv nog ett måste i samlingen.

Inga kommentarer: