måndag, juni 7

Bokdagbok

Hejsan! Igår när jag började läsa på boken Om jag kunde drömma skrev jag som vanligt ner författare, namnet på boken, datumet och antal sidor i min "bokdagbok". Det var då det föll mig in att börja bläddra lite i den. Ja, jag blev nästan chockerad över hur mycket böckerv jag faktiskt har läst sedan juni år 2000 nio. Går man sedan bakåt i tiden kommer det fram att jag har fyllt nästan tre hela bokdagböcker i mitt liv och jag började kanske för tre-fyra år sedan!
Men, vad är då en bokdagbok egentligen? En bokdagbok är (åtminstone för mig, man kan ju välja själv) en liten bok eller ett häfte där jag antecknar vilka böcker jag läser och, som jag skrev tidigare, hur låg tid det tar, vem författaren är och sidornas antal. På det här sättet har man sedan alla böcker samlade i en och det är sedan lätt att bläddra tillbaka i häftet och se efter om man skulle behöva faktan av någon orsak.

Jag tror inte att det är så många som fallit för att skriva bokdagbok, de flesta tröttnar antanligen efter ett tag, men när jag har vant mig vid att göra det är det ungefär som ett behov. Om jag inte hinner anteckna någon bok känner jag mig så obekväm och vilsen, ungefär som att ha glömt klockan och måste klara sig en dag utan minsta koll på tiden.

Skriver du bokdagbok eller inte eller föredrar du något helt annat sätt? Skriv och berätta!


Ha det bra



Snusmumriken

3 kommentarer:

UlrikaT sa...

Jo jag skriver bokdagbok men då om böcker som jag har hört eftersom jag nästan bara lyssnar på böcker eftersom jag kan höra på böcker när jag jobbar. :)

Sofia sa...

Hejsan! Trevligt att du har hittat hit till min blogg! Vilken bra idé att lyssna på böcker i ljudformat, så får man mycket gjort på en gång!

Sofies bokblogg sa...

Jag har en "bokdagbok", det är kul att se hur mycket man läst, och vad man tyckte om böckerna :)