lördag, oktober 30

Är hösten en allergiframkallande årstid?

Det måste vara så, att hösten är livsfarlig. Idag fastän klockan inte ens ännu har nått 11 har jag hunnit överträffa mig själv på många sätt. Jag kom bl.a. på mig själv med att stå på plats utanför "bibban" redan när den öppnade med en full kass försenade böcker hängande längs med sidan. Jag promenerade till och med dit fastän vädret för tillfället är sådär ruggigt som det bara kan vara om hösten. Som väntat kom jag ut ur bibliotekshuset med en nästan lika stor kass i handen som när jag kom... Jag som varit och provianterat böcker på bokmässan igår.

När jag promenerade hemåt i maklig takt med Owl City ringande i öronen märkte jag plötsligt att jag stod som förstenad och glodde på en liten ekorre som satt på en stolpe mindre än en meter ifrån mig. Så där stod jag i säkert tio minuter. Tänk vad hösten kan få en till att göra!

Nu till mitt egentliga ärende. Det är nämligen så att hösten som jag tidigare nämnt är världens mysigaste årstid och perfekt för läsning. Nu ska jag utveckla mitt påstående lite grann. Med en kopp varmt vid sin sida och en tjock bok uppslagen i knät, då kan man nog gott konstatera att livet är underbart, så om man har tid tycker jag att man till exempel kan satsa på att läsa om några gamla godingar till böcker som man läst senast för några år sedan. Tid kan jag inte direkt påstå att jag har, men läsa om några bokserier, det tänker jag minsann göra och till de där gamla godingarna jag tänker läsa hör förstås bland annat Den mörka materian av Philip Pullman och Maria Gripes underbara Skugg-serie...

Inga kommentarer: